Advania Finland Oy uudisti Lahti Energia Oy:n ICT-ratkaisuja ja modernisoi palveluja
Pilvipalvelut 14.09.2021

Advania Finland Oy uudisti Lahti Energia Oy:n ICT-ratkaisuja ja modernisoi palveluja

Lahti Energia on vastuullinen ja monipuolinen energiakonserni, joka tuottaa asiakkailleen huolettomia energiaratkaisuja. Yhtiö panostaa energiatehokkuuteen ja uusiutuvien energiamuotojen käytön lisäämiseen. Lahti Energia toteutti kokoluokkansa ensimmäisenä Suomessa laajan energiakäännöksen ja luopui kivihiilen käytöstä energiantuotannossaan vuonna 2019. Yhtiö tuottaa räätälöityjä energiaratkaisuja yritysasiakkaille sekä kaukolämpöä ja sähköä paikallisilla kierrätyspolttoaineilla ja biopolttoaineilla.

Taustaa

Lahti Energia on tehnyt Advanian kanssa yhteistyötä vuodesta 2014 alkaen. Yhteistyötä on lujittanut hyvät suhteet Advanian yhteyshenkilöihin vuosien varrella. Edelläkävijäyrityksenä Lahti Energialle tuli tarve uudistaa ICT-ratkaisuja ja modernisoida palveluja siten, että ne näkyisivät loppukäyttäjille turvallisina ja helppokäyttöisinä ratkaisuina. 

Lahti Energialla oli entuudestaan käytössä vanha Exhange ja Lync -ympäristö, jonka kanssa oli isoja haasteita. Yrityksessä tehtiin päätös, ettei vanhaa järjestelmää enää päivitettäisi. 

Sähköposti- ja pikaviestintäpalvelut pilveen

Projekti lähti käyntiin yhteistyöpalaverin muodossa, jossa mietittiin modernimpaa teknologiaa vanhan tilalle. Advania Finlandin asiantuntijat yhteistyössä Lahti Energian kanssa toteuttivat Microsoft Office 365 -projektin, jonka yhteydessä työntekijöiden sähköposti- ja pikaviestintäpalvelut siirrettiin paikallisilta palvelimilta Microsoftin pilvipalveluihin. Palveluissa otettiin käyttöön kaksivaiheinen tunnistautuminen (MFA) ja parhaiden käytäntöjen mukaiset tietoturva-asetukset. Pakettiin kuuluivat myös loppukäyttäjien koulutukset.

Juha Rantala, Lahti Energian ICT-manager kertoo:

”Palveluiden käyttöönotto tehtiin hallitusti paloissa ja jaettiin useamman kuukauden ajalle. Toki se oli ICT:lle iso kuormitus, mutta se haluttiin tehdä rauhassa. Samaan aikaan käyttäjiä ja projektiin kuuluvia henkilöitä koulutettiin pienissä ryhmissä ennen ja jälkeen pilveen siirtymistä. Ja mikä oli parasta – projekti saatiin valmiiksi juuri ennen koronapandemian alkua.

Uudet palvelut on otettu hyvin käyttöön ja tämä on mahdollistanut yrityksessä laajemman etätyöskentelyn. Etätyöskentelyn alkaessa käyttäjien tyytyväisyyttä palveluihin tutkittiin kyselyllä, josta saatiin positiivista ja hyvää palautetta, sekä kehitysehdotuksia. Palautteisiin reagoitiin, mutta on selvää, että yrityksessä on monentasoisia käyttäjiä, joilla on erilainen taitotaso käyttää palveluita. Palveluiden turvallisuus oli kuitenkin projektissa etusijalla.”

”Käyttöönotto sujui hyvin asiakkaan kanssa - sopivassa aikataulussa ja hyvässä yhteistyössä. Samalla Lahti Energian oma IT oppi tekemään asioita, kun niitä tehtiin workshop-tyylisesti” kertoo Arto Happonen, Architect, Advania Finland Oy.

Etätyöskentelyä tukevat ratkaisut ja sujuvaa yhteistyötä asiantuntijoiden kanssa

“Etätyöskentely ja palaverikäytännöt ovat selkeästi parantuneet, käyttöjärjestelmät ovat uudistuneet ja katkokset poistuneet. M365-ympäristöstä on löytynyt myös videoille tallennuspaikka, joka aiemmin puuttui.

Advanian asiantuntijat olivat hyvin saavutettavissa ja töitä tehtiin yhteistyössä asiakasta kuunnellen. Jokainen ympäristö on omanlainen ja vaatii perehtymistä, mutta projekti hoidettiin hienosti loppuun asti. Yhteistyö Advanian kanssa on sujunut erittäin hyvin ja voin suositella Advaniaa IT-palvelutoimittajana”, kommentoi Juha Rantala, ICT-Manager, Lahti Energia.

Samankaltaisia