Pukkila valitsi Advanian kumppanikseen kilpailijoista poikkeavan innovatiivisen ja modernin palvelukokonaisuuden takia. ICT -palveluiden kokonaisulkoistuksen hinta oli erittäin kilpailukykyinen ja Advanian toiminta herätti heti alusta asti luottamusta ja uskoa tulevaan hyvään yhteistyöhön.

Pukkila Oy on keraamisten laattojen maahantuoja, ja niiden suunnittelun, valmistuksen ja asennuksen edelläkävijä. Yritys palvelee ammattilaisia ja kuluttajia kaikkialla Suomessa, mutta toimintaympäristönä on koko Eurooppa. Pukkilan toimintaa ja suunnittelua johdetaan Raisiosta, ja Pukkila kuuluu kansainväliseen Ricchetti Group -konserniin, joka on yksi Euroopan suurimmista keraamisten laattojen valmistajista.

Asiakkaat arvostavat Pukkilan korkealaatuista ja standardien mukaista ympäristöystävällistä laattamateriaalia. Lisäksi monipuolinen valikoima sekä asiantunteva palvelu ja sen sujuvuus ovat yrityksen toiminnan keskiössä.

IT-hyvinvointia palveluna

Pukkilan odotukset yhteistyöltä Advanian kanssa ovat alusta saakka olleet liiketoimintaan skaalautuvat ja ketterät palvelut sekä mahdollisuus käyttää Advanian korkealuokkaista asiantuntijaverkostoa. Käyttöönottoprojekti toteutettiin suunnitellussa aikataulussa sekä sovituissa kustannuksissa. Palveluihin kuuluivat mm. palvelukapasiteettia ja loppukäyttäjätukipalvelut.

Pukkila-500x281

”Yksi syy siihen, että valitsimme Advanian kumppaniksemme, oli se, että saamme kaikki palvelut ja ratkaisut laitteita myöten ”yhden luukun kautta”. Nettiyhteydet toimipisteisiin toimitettiin samalla kuin tietoturvapalvelut ja infra. Palveluihin saamme saman palveluntarjoajan käyttäjätukipalvelut. Kun palvelu tulee kokonaan yhdeltä kumppanilta, on meillä yksi tukinumero, josta saamme apua kaikkiin ICT-ympäristön ongelmatilanteisiin”, kertoo Pukkilan IT-päällikkö Sampo Suvitie.

Pukkilassa ollaan tyytyväisiä kokonaisulkoistukseen.

”Kaikennäköinen turha palvelu mitä ei tarvita, ja millä on oma hintalappunsa, jäi pois. Maksamme vain siitä mitä käytämme. Tässä ei ollut mukana mitään ylimääräistä, vaan ainoastaan ne palvelut mitä tarvitsemme”, Suvitie toteaa.

Tikettimäärät vähenivät ja kustannukset pienenivät

Advanian jatkuvasti kehittyvät palvelut, tekoäly ja automaatio tuovat Pukkilan toimintaan kustannustehokkuutta käyttöön perustuvan hinnoittelun myötä. Tämä taas edesauttaa IT-kustannusten pienenemistä tulevaisuudessa.

Käyttäjälle Pukkilan IT toimii katkottomasti, nopeasti ja vaivattomasti – ilman odotteluja. Käyttäjällä on selkeä kuva yrityksen työkaluista. Myös tilaus-toimitusketju on sujuvaa ja ripeää.

Yhtenä esimerkkinä Sampo Suvitie nostaa Pukkilan Tampereen myymälän, jonne asennettiin uudet verkkolaitteet.

”Myymälässä oltiin niin kiitollisia sujuvasta ja nopeasta palvelusta ilman turhia katkoksia palvelussa, että asentajaa mentiin kädestä pitäen kiittämään.”

Pukkilan IT-hallinnon näkökulmasta tärkeitä tavoitteita kumppanuudessa ovat olleet

  • ICT-ympäristön kokonaiskuvan helpompi hahmottaminen
  • Paremmat näkymät laitteiden ja tietoliikenneyhteyksien tilaan
  • Tietoturvallisuuden parantuminen
  • Ongelmatilanteiden vähentäminen ennakoimalla.

Kokonaisulkoistus on tuonut työn tekemiseen tehokkuutta, ongelmatilanteet ovat vähentyneet ja tikettimäärät ovat laskeneet radikaalisti yli puoleen entisestä.

”Mielestäni projekti on onnistunut erittäin hyvin ja suunnitelmien mukaan, eikä tuotantokatkoksia ole tullut. Käyttäjätuki sai heti aluksi ratkaistua Pukkilan edellisen toimittajan aikana esiin nousseita vielä ratkomattomia ongelmia ja virheitä. Käyttäjiltä saatu palaute on ollut erinomaista.

Yhteistyö Pukkilan kanssa on ollut erittäin sujuvaa, ja uskon sen jatkuvan tulevaisuudessakin hyvänä. Servicedesk-palvelun laajentamista myös Pukkilan ruotsalaiseen sisaryritykseen suunnitellaankin jo parhaillaan”, summaa yhteistyötä aluejohtaja Kari Tuomikoski Advanialta.

Laitehankinnan sujuvuus helpottaa arkea ja poistaa käyttäjien huolia

Sampo Suvitie arvostaa myös laitteiden tilauksen helppoutta Advanian verkkokaupasta. ”Laitehankinta on helppoa niin työasemien kuin kaikkien lisälaitteiden osalta. Kun käyttäjä saa koneen, on siellä meidän kaikki bisnesapplikaatiot suoraan käyttövalmiina. Uusien koneiden alustus on sujunut erittäin hyvin automatisoidun prosessin ansiosta.”

Esimerkkinä hän nostaa tilanteen, jossa eräässä toimipisteessä oli vanhentuneet hiiret ja näppäimistöt. Langattomat hiiret ja näppäimistöt saapuivat, ja olivat jo käytössä seuraavana päivänä tilauksesta. Logistiikka on hoidettu loistavasti, tilaukset eivät jää mihinkään pyörimään, vaan hoidetaan nopeasti.

Pukkilan Sampo Suvitie kertookin, että kaikki toimii paremmin kuin aiemmin.

IT-hyvinvointi tuo kustannussäästöjä

”Ensimmäisen vajaan vuoden kumppanuuden perusteella voidaan sanoa, että minimiodotukset on selkeästi ylitetty, ja että tästä on hyvät fiilikset. Olemme hankkineet IT-ympäristöön kumppaniltamme myös sellaisia parannuksia ja lisäpalveluja, joita meillä ei ole ennen ollut. IT:n kiinteät kustannukset ovat menossa selkeästi alaspäin.” 

Tästä on hyvä jatkaa yhteistyötä.