Ketterä pilvipalveluihin perustuva Kotikulma tuottaa mutkattomuutta asukkaan arkeen
Asiakaspalvelu Digitaalinen työympäristö Asiointipalvelu Extranet 14.10.2020

Ketterä pilvipalveluihin perustuva Kotikulma tuottaa mutkattomuutta asukkaan arkeen

Asuntosäätiön Asumisoikeus Oy (Asokodit) lanseerasi 2019 pilvipalveluita käyttävän Kotikulma-asiointipalvelun. Kotikulma-palvelu on asukkaiden oma sähköinen asiointikanava, jonka kautta hoituu asumisen arkeen liittyvä asiointi.  Sen välityksellä asukkaat pystyvät helposti ja matalla kynnyksellä viestimään aktiivisesti vaikkapa huolto- ja korjaustarpeista tai saavat yhteyden isännöitsijään. Kohdennettujen uutisten ja tiedotteiden lisäksi asukkaat saavat tarvitsemaansa informaatiota omasta asuinkohteestaan kohdekohtaisilta sivuilta. 

Voit hoitaa asumiseen liittyviä asioita sinulle parhaiten sopivana ajankohtana 

Kotikulman keskeisenä ajatuksena oli tuoda asukkaan tarvitsema informaatio sekä arkea helpottavat ja aikaa säästävät asiointityökalut lähelle jokaista asujaa. Kotikulma tarjoaa asukkaiden lisäksi myös asukastoimikunnalle keskeisiä viestinnän työkaluja ja kollaboraatiota helpottavia toimintoja kuten pöytäkirja-arkiston, kohdekohtaisen uutisoinnin, sekä sisäisen asukastoimikunnan keskustelun.  

Kotikulmaan halutaan kehittää jatkuvasti asukaslähtöisempää toimintatapaa ja lähitulevaisuudessa asukkaat pääsevät mm. tarkkailemaan kohdekohtaisten remonttien edistymistä palvelusta. Käyttäjälähtöisyys näkyy palvelun jatkuvana kehittämisenä yhdessä asukkaiden kanssa uusien toiminnallisuuksien ja pitkän aikatähtäimen puitteissa. Kotikulman kehitys jatkuukin Advanian ja Asokotien kanssa yhteistyönä ketterästi jatkuvan kehittämisen palveluna. Tiimipäivänä backlogiin lisätyt kehityskohteet määritellään yhdessä huolellisesti läpi ja toteutettavat kehitysaihiot priorisoidaan. Näin palvelun kehitys jatkuu tasaisesti ja uudet tarpeet saadaan työnalle sujuvasti. 

Alkujaan POCista muodostunut Kotikulma on rakennettu Microsoftin pilviteknologian puitteissa Azuren komponentteja ja Cosmos-tietokantarakennetta käyttäväksi kokonaisvaltaiseksi asiointipalveluksi. Teknologiavalinta tehtiin ketteryyttä, komponenttien helppoa muuttamista ja mukauttamista, sekä ylläpidollista vaivattomuutta silmällä pitäen. Keskiössä ajatus siitä, että asukas pääsee palveluun vaivattomasti laitteesta riippumatta missä ja milloin vain. 

Asukkaat ja asukaslähtöisyys on yksi kulmakivi jatkossakin jokaisessa kehitysvaiheessa. Suuret käyttäjäluvut puoltavat sitä tosiasiaa, että arkea helpottava asiointipalvelu on juuri se, mistä asukkaat hyötyvät. Palvelussa huomiota on kiinnitetty erityisesti nopeaan vuorovaikutukseen sekä asioinnin sujuvuuteen yhdessä keskitetyssä paikassa. Asokodeilla asukas on todella keskiössä.

 

Aiheeseen liittyvää

Asiakaspalvelu Häiriötilanteiden hallinta puheluilla
20.10.2021

Häiriötilanteiden hallinta puheluilla

VR Groupin junaliikenteen häiriötilanteiden hallinnan operaatiokeskuksen puhelinjärjestelmän uusimisen tullessa ajankohtaiseksi järjestettiin kilpailutus. Tavanomainen contact center -ratkaisu ei olisi sopinut tarpeeseen,...