StaffPoint on yksi Suomen johtavista henkilöstöpalveluyrityksistä, joka tarjoaa monipuolisia ratkaisuja rekrytointiin, henkilöstövuokraukseen ja koulutukseen. StaffPoint tunnetaan erityisesti vahvasta osaamisestaan työelämän kehittäjänä sekä yhteiskunnallisesti vaikuttavana toimijana. Yrityksen palveluihin kuuluvat muun muassa kotoutumiskoulutukset maahanmuuttajille ja työllistymisvalmennukset työttömille, joiden avulla StaffPoint tukee asiakkaidensa ja yhteiskunnan tarpeita laajasti.
StaffPoint on ollut Advanian kokonaisulkoistusasiakas jo pitkään. Yrityksellä on Advanialta verkko-, kapasiteetti-, ja laitehallintapalveluiden lisäksi muun muassa operaattoripalvelut sekä Genesys Cloud -asiakaspalvelujärjestelmä, jota hyödyntäen Advania on yhdessä StaffPointin asiantuntijoiden kanssa rakentanut nykyaikaisen monikanavaisen ratkaisun tuottamaan parasta mahdollista asiakaskokemusta.
Vuoden 2025 alussa yhteistyö laajentui entisestään, kun StaffPoint siirtyi käyttämään Advanian toimittamia uusiolaitteita 3stepIT:n rahoitusmallin avulla. Yhteistyön tavoitteena oli tuoda laitehankintaan kustannustehokkuutta, vastuullisuutta ja regulaatioiden mukaisuutta – ja samalla mahdollistaa entistä käyttäjälähtöisempi laitehallinta.
Uusiolaitteiden hankinta lähti liikkeelle perinteisestä yhteistyökeskustelusta, jossa etsittiin entistä tehokkaampaa ja vastuullisempaa ratkaisua. ”Innostuimme heti, kun näimme mahdollisuuden olla vielä vastuullisempia – ja tämä sopi liiketoimintamalliimme erinomaisesti”, Keskinen jatkaa.
Keskisen mukaan Advanian kanssa on arvioitu, että uusiolaitteiden hankinta tuo StaffPointille lyhyellä aikavälillä jopa lähes 80 tuhatta euroa säästöä verrattuna uusien laitteiden ostamiseen. Kunnostettu laite maksaa keskimäärin 50–80 prosenttia vähemmän kuin uusi. Lisäksi laitteiden arvo ei alene yhtä nopeasti kuin täysin uusien, mikä parantaa investoinnin kannattavuutta pitkällä aikavälillä.
Uusiolaitteet tukemassa kotoutumista ja kestävää työelämää
Vastuullisuus on StaffPointin strategian kulmakivi ja yritys on panostanut vastuullisuustyössään erityisesti sosiaaliseen vastuuseen. Uusiolaitteet palvelevat pääasiassa StaffPointin tytäryhtiö Spring Housen koulutuskäytössä. Laitteet ovat käytössä maahanmuuttajien kotoutumiskoulutuksissa ja työttömien työnhakijoiden työllistymisvalmennuksissa.
“Tämä hanke on meille konkreettinen tapa tukea yhteiskuntaa ja edistää ihmisten mahdollisuuksia työllistyä – sekä samalla pienentää yrityksemme hiilijalanjälkeä”, Keskinen kertoo.
Uusiolaitteet ovat laadukkaita laitteita, jotka on alun perin suunniteltu vaativaan käyttöön. Ne ovat tehokkaita ja kestäviä, ja ne on testattu perusteellisesti ennen uudelleenmyyntiä. Spring Housen koulutuskäytössä laitteiden volyymi on suurta ja koneiden tulee olla laadukkaita, joten uusiolaitteet tarjosivat vastuullisen tavan tarjota laadukkaita ja kestäviä koneita tähän tarkoitukseen.
StaffPoint laskee myös hiilijalanjälkensä vuosittain ja pyrkii sen jatkuvaan pienentämiseen. Yhden uusiokannettavan hankinta säästää jopa 80 prosenttia CO₂-päästöjä uuteen kannettavaan verrattuna. Kumppanuuksien kautta StaffPoint on onnistunut löytämään uusia kestäviä tapoja luoda liiketoimintaa, joista viimeisimpänä uusiolaitteet ovat olleet konkreettinen tapa pienentää yrityksen e-jätemäärää ja hiilijalanjälkeä.
Kolmikantayhteistyön avulla ennakoitavuutta ja hallittavuutta
Tiiviissä kolmenvälisessä yhteistyössä 3stepIT vastasi laitteiden rahoitusratkaisusta ja Advania toimitti laitteet sekä varmisti niiden laadun ja tietoturvan. Advania auttoi StaffPointia löytämään uuden tukkurin ja varmisti, että uusiolaitteet täyttävät yrityksen vaatimukset laadun, turvallisuuden ja käyttökokemuksen suhteen. 3stepIT:n rahoitusmalli teki mahdolliseksi hankkia laitteet leasing-periaatteella, mikä sopii StaffPointin kasvavaan ja joustavaan liiketoimintaan.
“Ilman kumppaneitamme tämä hanke ei olisi edes käynnistynyt. Advania ja 3stepIT ovat olleet aktiivisesti mukana alusta alkaen ja auttaneet ratkaisemaan toimitusketjun haasteita”, Keskinen kiittää.
Keskisen mukaan elinkaaren hallintamalli on ennen kaikkea taloudellisesti hallittu ja ennakoitava tapa johtaa IT-omaisuutta, joka auttaa pitämään yrityksen taseen kunnossa. Asset-rekisterin avulla StaffPoint tietää tarkalleen, paljonko heillä on erilaisia laitteita, missä vaiheessa niiden elinkaarta ollaan ja milloin ne poistuvat käytöstä.
”Pitkä yhteistyö kantaa aina hedelmää. Arvostamme Advanian ja 3stepIT:n kykyä kuunnella asiakasta ja sopeutua tarpeisiimme – se ei synny hetkessä, vaan vaatii oppimista ja yhdessä tekemistä. Ilman tätä kumppanuutta IT:n elinkaarenhallinta olisi meille kohtuuton tehtävä”, Keskinen summaa.
