Power Automate – tehoa liiketoiminnan prosesseihin
Digitaalinen työympäristö Microsoft 365 Power Platform Sovellukset 04.10.2021

Power Automate – tehoa liiketoiminnan prosesseihin

Markus Rautio

Markus Rautio

Markus Rautio toimii Advanialla Power Platform -tuotantopäällikkönä ja -tuoteomistajana.

Jokaisen tietotyöläisen on varmasti helppo samaistua ajatukseen, että toistuvat manuaaliset prosessit ja työtehtävät ovat turhauttavia sekä aikaa vieviä. Meitä ei ole rakennettu roboteiksi, jonka vuoksi tämän tyyliset tehtävät syövät helposti työmotivaatiota ja työn iloa. Yritystasolla ongelma syö puolestaan kannattavuutta sekä tehokkuutta, kun manuaaliset tehtävät ja prosessit syövät työntekijöiden aikaa strategiselta työltä. Tässä blogikirjoituksessa esittelen työarkea helpottavan ratkaisun, jolla manuaaliset tehtävät ja prosessit voidaan automatisoida.

Power Automate on osa Microsoft Power Platform -tuoteperhettä. Ratkaisulla voidaan digitalisoida lukuisia kuormittavia prosesseja, minkä lisäksi se on ketterä tapa saada muun muassa Microsoft 365 -tuotteet kommunikoimaan keskenään. Power Automate sisältää yli 300 valmista connectoria eri palveluihin, kuten Outlook, SharePoint, OneDrive, Dataverse, SQL Server, Teams, Planner, Microsoft Forms ja MS Dataverse. Voit hyödyntää lähes kaikkia M365 connectoreita (ja kymmeniä muita) pelkän M365-lisenssin avulla!

Ratkaisu soveltuu niin kevyisiin kuin hieman vaativampiinkin työnkulkuihin. Kevyitä työnkulkuja voivat olla esimerkiksi automatisoitu sähköposti- ja Teams-viestin lähettäminen. Vaativampia työnkulkuja voivat olla esimerkiksi monivaiheiset hyväksymisprosessit ja eri alustojen välisen provisioinnin tekeminen uudelle työryhmälle.

Microsoftin Power Automate toimii sekä on-prem- että pilviympäristöissä. Sen avulla on lisäksi mahdollista luoda RPA-työnkulkuja, joilla voidaan muun muassa tallentaa työpöydällä tapahtuvat painallukset ja luoda tämän pohjalta toistuva työnkulku. Kätevää, eikö?

Esimerkkicase – lisänäkyvyyttä yrityksen intranet-uutisille

Asiakkaamme toivoi lisänäkyvyyttä yrityksen intranet-uutisille ja halusi varmistaa, että tärkeät tiedotteet tavoittavat yrityksen työntekijät helposti. Näkyvyyttä lisättiin luomalla Power Automate -työnkulku, joka tarttuu uuteen julkaistuun uutiseen ja luo Adaptive Card -teknologian avulla näyttävän viestikortin uutisen tietojen perusteella sekä lähettää tämän "uutiskortin" Teamsin pääkanavalle. Automatisoitu ratkaisu tavoittaa useamman yrityksen työntekijän ja lisää näkyvyyttä intranetille Microsoft Teamsin puolella.

Kiinnostuitko?

Jos kaipaatte tehostusta yrityksenne manuaalisiin prosesseihin, autamme mielellämme ja ideoimme kanssanne ratkaisuja. Jätä meille yhteydenottopyyntö ja kerro halutessasi jo tarpeestanne!

 

Samankaltaisia