SharePoint Intranet 06.01.2021

Tehokasta viestintää muutoksen tueksi

Uusi Fazernet lanseerattiin vuoden 2020 alussa. Päivitetty intranet palvelee Fazerin sisäistä viestintää monella eri tavalla ja sen avulla henkilöstölle voidaan viestiä tehokkaasti. Samalla Fazernet tukee strategian mukaista muutosta tuomalla viestin yhdestä suusta koko henkilöstölle. Uusi intranet toteutettiin yhteistyössä Advanian kanssa. 

Fazer on suomalaisille rakas, pian 130-vuotias perheyritys, jolla on pitkät perinteet. Fazerin uusi, vuodesta 2018 alkaen toteutettu strategia rakentuu vahvasti yhden kuluttajan ympärille. Kuluttaja halutaan kohdata yhtenäisenä Fazerina. Myös intranet-uudistus ilmentää osaltaan uutta strategiaa. 

”Pystymme toimimaan sisältäpäin paljon vahvemmin yhtenä firmana samoilla toimintaperiaatteilla. Meillä on yksi yhteinen aloitussivu ja yhteinen tapa viestiä. Saamme kerrottua samat viestit ja ohjeistukset henkilöstölle yhden kanavan kautta”, kertoo henkilöstö- ja muutosjohtaja Lara Saulo. 

 

Nykyaikaista viestintää selkeiden toimintojen avulla 

Uutta intranetiä rakennettaessa käytiin yhdessä Advanian kanssa tarkasti läpi sitä, miten toimintoja voitaisiin selkeyttää ja yhtenäistää ja täten tukea strategian jalkauttamista. Samalla tiedon löytäminen haluttiin tehdä helpommaksi. Uusi SharePoint-pohjainen ratkaisu mahdollisti Fazerille aivan uudenlaisen ajattelutavan. 

”Lähdimme tähän projektiin, koska vanha Fazernet ei oikein enää vastannut nykyaikaisen viestinnän tarpeisiin. Samaan aikaan olimme siirtyneet Fazerilla muutoin Office 365 -ympäristöön, joten muutos tuntui hyvin luontevalta”, toteaa viestintäjohtaja Liisa Eerola. 

”Lähdimme miettimään, miten käyttäjä hakee intranetistä tietoa, millä sanoituksilla hän sitä hakee ja niin edelleen. Sen pohjalta saimme hienosti rakennettua toimivan navigaation Advanian avulla”, iloitsee viestintäkoordinaattori Minnamari Mattila. 

Kokonaisuus hienosti maaliin 

Eerolan mukaan Advania oli projektin aikana Fazerille paljon enemmän kuin palveluntarjoaja. 

”Yksi konkreettinen esimerkki tästä on se, kun me koronakriisin alkaessa tunnistimme hyvin voimakkaan sisäisen viestinnän tarpeen kasvun. Advania oli heti proaktiivisesti ehdottomassa meille sopivia toimenpiteitä ja tarjoamassa apua”, Eerola kiittelee. 

Uusi intranet on toimintaympäristöltään hyvin dynaaminen. Se on myös hyvin helppokäyttöinen, minkä ansiosta kynnys sen käyttöönottoon laajasti koko organisaatiossa on matala. Erilaiset arkiset toiminnallisuudet kannustavat työntekijöitä käyttämään ja jopa kehittämään Fazernetiä itse omassa työssään. 

”Pystyimme luomaan alustan ja työkalun, jonka avulla pystymme viestimään henkilöstölle mahdollisimman tehokkaasti ja tukemaan muutostamme. Saamme henkilöstölle välitettyä yhtenäisen viestin yhdellä suulla”, Saulo kuvailee. 

”Tämän projektin myötä voin erittäin lämpimästi suositella Advaniaa kumppaniksi. Heidän kanssaan on ollut todella hyvä tehdä töitä. Olemme tienneet, että kokonaisuus viedään hienosti maaliin”, Mattila kiteyttää. 

 

 

Samankaltaisia